Strony

haft

HAFCIARSTWO - metoda ozdabiania tkanin bądź filcu, polegająca na wyszywaniu na nich wzorów za pomocą igły, nici i różnego rodzaju dodatków. W zasadzie hafty dzielą się na cztery podstawowe grupy: płaskie (wykonane bezpośrednio na tkaninie), wypukłe (reliefowe), nakładane i ażurowe. Przez wieki powstało wiele różnych technik hafciarskich.

HAFT to wzór, ornament wyszyty na materiale (tkanienie, skrórze, filcu bądź na papierze).

HAFTOWANIE zatem to nic innego jak metoda ozdabiania tkanin polegająca na wyszywaniu na nich wzorów za pomocą igły (ew. szydełka) oraz nici i różnych dodatków.

~~*~~

HAFT CIENIOWANY to "sztuka nakładania ściegów długich i krótkich", to styl często określany "malowaniem nićmi" bądź "malowanie igłą".
Haft ten oddaje wszystkie szczegóły haftowanego motywu, dzieła wykonane ta techniką ogląda się jak obrazy w galerii.

HAFT KRZYŻYKOWY to rodzaj haftu na kanwie, wykonywany tzw. "krzyżykami".
Kanwa zazwyczaj ma reglualrny, rzadki splot, jest tkaniną lnianą lub konopną, z grubych, usztywnionych nici.
W przypadku haftu krzyżykowego używa sie czystej kanwy bez nadruku bądź kanwy z nadrukowanym wzorem, który następnie pokrywa się nicią.
Elementy haftu krzyżykowego powstają przez przeplecenie kolorwej nici przez oczka kanwy, a następnie ponowne jej przeplecenie w taki sposób, aby kolejna część nitki pokryła poprzednią, przecinając ją pod kątem prostym. Tak powstaje "krzyżyk".

HAFT MATEMATYCZNY wykonuje się nićmi na papierze lub kartonie. To metoda wykonywania wzorów za pomocą nitek przeplatanych przez otwory.
Haft ten wykorzystywany jest do tworzenia obrazów, kartek okolicznościowych, zakłądek do książek a nawet kolczyków.
Wygląd tego haftu jest zbliżony do grafiki.

Inne nazwy HAFTU MATEMATYCZNEGO:
* haft strukturalny
* haft na papierze
* stitching
* filografia
* pickpoints
* simegrafia

HAFT WSTĄŻECZKOWY to metoda wykonywania aplikacji przestrzennych, w której wykorzystuje się tasiemki, wstążeczki szyfonowe i satynowe oraz mulinę.
Technika ta pozwala haftować realistyczne kwiaty, uzyskać wrażenie głębi i tworzyć wraziste kompozycje.